سفارش تبلیغ
صبا ویژن


اقدامات ساده و مهم برای بهبود بهره وری - شهر خوبان


درباره نویسنده
اقدامات ساده و مهم برای بهبود بهره وری - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
اقدامات ساده و مهم برای بهبود بهره وری - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :338939
بازدید امروز : 35
 RSS 

به نام خدای گشایشگر دانا

 در آستانه روز ملی بهره وری، به پاره‌ای از اقدامات خرد و کوچک که توجه به آنها از طرف دولت و مردم می‌تواند درمجموع در بهره وری کل کشور تاثیرگذار باشد، اشاره می شود. باشد که با فرهنگ سازی و آموزش توسط سازمان های فرهنگی، رسانه ها، فضای مجازی و نهادهای آموزشی شاهد توجه همگانی به رعایت این امور در رفتار و تعاملات اجتماعی باشیم.


**>1-    هر کس هر کاری را که مشغول آن است، با کیفیت خوب انجام دهد:
 1-1 معلم در تربیت و تعلیم دانش آموزان خود از بهترین و اثربخش ترین روش برای رشد و پیشرفت استفاده نماید.
1-2 دانش آموزان در یادگیری، مطالعه و پیشرفت خود کم نگذارند و از فرصت ها به خوبی برای یادگیری استفاده نمایند.
 1-3 صنعتگران و تولیدکنندگان تلاش کنند کالای تولیدیشان هر روز باکیفیت تر شود و از عیبهایشان کاسته شود.
1-4 پیمانکاران و سازندگان در راه سازی، سدسازی، ساختمان و فرودگاه و.. متعهدانه و عالمانه کار کنند.
 1-5 ارائه دهندگان خدمات در حوزه حمل و نقل، رانندگان اتوبوس و تاکسی، تعمیرکاران ماشین، خدمات منزل، فروشندگان و مغازه داران وآرایشگران، کالا و خدمات خوب و با قیمت منصفانه به مردم ارائه دهند.
 1-6 کارمندان دولت و نهادهای عمومی و شهرداری ها در کار با انگیزه و شوق بیشتر تلاش نمایند و به مفهوم واقعی درخدمت مردم و ارباب رجوع باشند.
 1-7 پزشکان، پرستاران و خدمات دهندگان در حوزه درمان با بیماران و مراجعین دلسوزانه و متعهد و با مهربانی و عطوفت رفتار نمایند.
 1-8 مدیران دولتی در هر سطحی بر اساس شایستگی، لیاقت و تعهد تعیین و نصب گردند و دوره مدیریت را فرصتی برای خدمت بدانند و به امور حوزه خود با تعهد و دقت نظارت نمایند.

2- منظم باشیم: در قرارها و جلسات به موقع شرکت کنیم. در انجام کارها و وعده ها سر موقع به تعهد خود عمل نماییم. در رانندگی و ترافیک و در هر جایی که صف یا نوبتی هست رعایت نظم و حقوق دیگران را بنماییم.
3- منصف باشیم: در خرید و فروش ها، در کسب و کار و معاملات رعایت انصاف و حقوق دیگران را بنماییم، با گرانفروشی به دیگران اجحاف نکنیم، سود خود را در رضایت مشتریان بدانیم تا خدا به مال ما برکت دهد.
 4- صادق باشیم: به هیچ وجه دروغ نگوییم حتی اگر به ضررمان باشد. باور کنیم صداقت و راستی راه نجات است. دستگاه های دولتی از تبلیغات کاذب و دادن آمارهای دروغ و خلاف واقع پرهیز نمایند.
 5- اسراف نکنیم: در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم، لامپ اضافی را خاموش کنیم، در گرمایش و سرمایش ساختمان ها دقت کنیم، در مصرف اتومبیل شخصی وسواس داشته باشیم، آب را هدر ندهیم، از آب گران برای شست و شوی ماشین استفاده نکنیم.
6-از تجملات و هزینه های غیر ضروری خودداری کنیم، کشور ما شرایط سختی را می گذراند. از تشکیل همایش ها و نمایشگاه های تشریفاتی پرهیز شود. مسابقه تجمل گرایی در ساخت و خرید خانه، خرید خودرو، خرید وسایل، رفتن به رستوران ها و هتل های لوکس، برگزاری مجالس عروسی و مهمانی های پرهزینه پرهیز نماییم؛ از این طریق می توان صدها هزار خانواده نیازمند و مسکین را تامین کرد.
 7- دوچرخه سواری را برای مسیرهای کوتاه اولویت دهیم. هم آلودگی کم می‌شود و هم ورزش و هم سلامتی تامین می شود.
8- سحرخیز باشیم: صبح های زود را به پیاده روی و نرمش و ورزش بپردازیم تا هم با نشاط باشیم هم بیماریهای قلب و عروق و دیابت و استرس ها را کاهش دهیم و بسیاری از هزینه ها را حذف کنیم.
 9- مدیریت زمان داشته باشیم: زمان گرانبهاترین سرمایه ماست ولی به راحتی به دلیل بی توجهی و بی نظمی فرصت های بسیار خوبی را از دست می‌دهیم و عرض عمر خود را کاهش می‌دهیم.
برای بهره وری در زمان لازم است با برنامه‌ریزی مناسب روزانه، هفتگی و ماهانه و.. از هدررفت وقتمان پیشگیری کنیم.
 10- مدیریت هزینه در خانواده: بسیاری از خانواده ها به ویژه کسانی که حقوق بگیر هستند با مشکل کمبود مالی در روزهای آخر ماه یا نیمه ماه به بعد رو به رو می شوند. راه حل این است که زن و شوهر با همکاری فرزندان برای هزینه های هر ماه برنامه ریزی و اولویت بندی نمایند و از خرید وسایل غیر ضروری یا لباس های متعدد جلوگیری نمایند. در نگهداری با کیفیت وسایل و البسه دقت نمایند و طول عمر آنها را افزایش دهند.
 11- پرهیز از برندگرایی کاذب: متاسفانه یکی از مسائلی که در جامعه ما و کشورهای جهان سومی گسترش یافته گرایش افراد به ویژه جوانان از برندهای خارجی است. استفاده از خیلی از برندها صرفاً جنبه پرستیژی دارد هرچند که ممکن است کیفیت کفش و لباس یا کیف برنددار بیشتر باشد، اما نه به میزان 3 تا 10 برابر افزایش قیمت نسبت به کالاها و تولیدات داخلی. همه باید تلاش کنیم چشم و هم چشمی ها را از زندگی کنار بگذاریم، مسابقه انواع برند ها و مدها را فراموش کنیم و در شرایط سخت اقتصادی بخشی از درآمد خود یا خانواده را صرف لباسهای انبارشده در کمد ها نکنیم و بخشی از این نوع هزینه ها را صرف خرید کتاب و مطالعه و بالا بردن دانش و فرهنگ خود و اعضای خانواده بنماییم.
 12- مشکل دیگر جامعه ما مصرف بی رویه و گسترده لوازم آرایش و کیشدن سیگار می باشد. خانواده هایی که در تامین هزینه های اولیه و ضروری خود دچار مشکل هستند، چرا دختران و همسرانشان اینقدر پول صرف خرید و مصرف لوازم آرایش و انواع و اقسام خودآرایی ها و رقابت در رفتارهای غلط می‌کنند. وقتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و ژاپن که بسیار پیشرفته تر هستند بسیار کم منابع خود را صرف خرید و استعمال سیگار و آن هم انواع سیگارهای وارداتی می کنند. این یکی که علاوه بر بالا بردن هزینه های زندگی طول عمر را هم کوتاه میکند و انواع بیماری ها و هزینه های بعدی را به همراه دارد.

از این نمونه هایی که ذکر شد می توانید موارد متعدد دیگری را اشاره نمایید که موجب بالا رفتن بهره وری در زندگی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد مهم این است که این امور فرهنگ سازی شود و همه تصمیم به اصلاح آنها بگیریم. البته در کنار این موارد دولتمردان و مدیران ارشد اجرایی هم باید توجه نمایند که با سوء تدبیرها و برنامه ریزی های نادرست و عدم رعایت اولویت ها یا ضعف در هماهنگی و مدیریت سرمایه های ملی را هدر ندهند و منابع مالی را در اجرای پروژه های غیر ضروری یا با کیفیت پایین بیهوده صرف ننمایند و سازمان برنامه و بودجه از این نقش بزرگ خود غفلت ننماید. انشاءالله
 سید حمید کلانتری



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 11:9 صبح روز یکشنبه 98 اردیبهشت 22