سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بهمن 89 - شهر خوبان


درباره نویسنده
بهمن 89 - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
بهمن 89 - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :339699
بازدید امروز : 32
 RSS 

شاید حدود 5، 6 سال پیش از مسوولین آستان قدس شنیدم حرم امام رضا (ع) در سال بالغ بر 20 میلیون زائر دارد که به طور متوسط هر زائر 3 بار زیارت می رود و جمعا بالغ بر 60 میلیون بار زائرین به زیارت مشرف می شوند. اگر این تعداد را بر روزهای سال تقسیم کنیم، روزانه امام با زیارت 160 هزار زائر روبروست ... و عجیب این که تعداد هر ماه و هر سال افزایش می یابد و در این رابطه چند نکته در خور توجه است:

1- امام در خانه اش در همه ایام سال، تعطیل و غیر تعطیل، جشن و عزا و روزهای عادی بر همه مردم باز است و هیچ محدودیتی نیز در ساعات شبانه روز برای این زیارت اعمال نشده است. هر ساعتی از صبح و شام، بعدازظهر تا آخر شب، نیمه شب، قبل از نمازها – بعد از نمازهای یومیه پیاپی – می بینی که زائر خاص خودش را دارد و کمتر لحظه ای را مشاهده می کنی که اطراف ضریح کم جمعیت باشد، به جز اوقاتی که برای نظافت یا غبارروبی برنامه خاص دارند.

2- استقبال امام از زائرینش بسیار با بزرگواری و احترام همراه است. خدام حرم با لباسهایی تمیز و کاملا مرتب ، با رویی گشاده و خوش از اولین دربهای ورودی تا کفشداریها تا درون رواقها و اطراف ضریح مطهر از مهمانان حضرت به زیبایی پذیرایی می کنند.

3- شرایط و فضای محیطی نیز با تدبیر صحیح و اصولی متولیان امر از نظر تمیزی و پاکیزگی و زیبایی و طراوت در همه صحن ها تا اطراف و سرویسهای بهداشتی و آبخوری ها کاملا مهیاست. خوشبختانه اطراف حرم هم به گونه ای مدیریت شده که از هر گونه اتراق و پخت و پز و صرف غذا و خوردن و خوابیدن در امان باشد و شان و احترام مخصوصی برای حرم مهیا ساخته است.

4- به برکت توجه مردم در نذورات و کمک های فراوان خیرین و موقوفاتی که در طول تاریخ وقف حرم مطهر گردیده اند، تولیت حرم از امکانات و منابع لازم برای هزینه کرد همه جانبه و پذیرایی سخاوتمندانه از زائرین و فراهم کردن محیط های مختلف درون و بیرون حرم و پذیرایی در مهمانخانه ها، درمانگاه ها، کتابخانه و فروشگاه ها برخوردار است و آنچه رخ داده، موجب افتخار و اعتبار جهانی شیعیان در حرمت گذاری به مشاهد متبرکه و هزینه کرد برای اعتقادات و باورهایشان است. خوشبختانه ضعفها و اشکالاتی که در حوزه نظم و تمیزی و تهویه مناسب و تسهیلات در سالیان گذشته وجود داشت، به نحو چشمگیری مرتفع شده است.

5- توسعه ساختمانها، صحن ها، رواقها و سالنهای بزرگ رو و زیر زمین با استفاده از بهترین و زیباترین سنگها و مصالح، آیینه کاری ها، نورپردازی، لوسترها و چلچراغها، ظرفیت حرم را در 30 سال پس از انقلاب شاید به 10 تا 20 برابر گذشته توسعه داده است. با برآورد اولیه استنباط می شود مجموعه حرم امروز یا بزرگترین بنای مذهبی و دینی جهان و یا کی از 3، 4 بنای برجسته محسوب می شود. هر چند این نقد هم در گذشته وجود داشته که سرعت عملیات عمرانی در ایام و سالهای خاصی با کندی همراه بوده است.

اما اثربخشی فرهنگی و معنوی حرم برای زائرین

آنچه مسلم است، همه این مقدمات برای رفاه و آرامش زائران فراهم شده تا هر یک متناسب با ظرفیت و برداشت خود امکان بهره برداری از زیارت و توسل خویش بجوید.
در یک نگاه منصفانه، وقتی به ترکیب جمعیت می نگری و مشاهده می کنی که درصد بالایی از اقشار جامعه ، زن و مرد، فقیر و غنی، کودک و نوجوان و جوان و بزرگسال ، تا باسواد و بی سواد و تحصیلکرده از جمله زائرینند. هرچند غالب جمعیت از قشر متوسط به پایین هستند که منظم سالی یک یا چند بار ، یا دو سه سالی یک بار بار و بنه خود را به عشق زیارت امام رضا می بندند و به زیارت نایل می شوند. وقتی در این جمعیت تامل می کنی، یک وجه اشتراک را مشاهده می کنی و ان راز و نیاز و امید و رجا و آن گفتگو و درددل صمیمانه و خودمانی زائر با امام است.

هر کس به زبان و شیوه ای این ارتباط را برقرار می کند . یکی با بوسیدن و چسبیدن به ضریح، یکی با ذکر و صلوات و دعاهای سرپایی، یکی با نماز و قرآن و بعضی نیز عالمانه تر با خواندن دعاها و زیارتهای طولانی تر و نماز بالای سر در این فضا به راز  و نیاز می پردازند و مهمترین دستاوردشان کسب آرامش، کاهش ناامیدی ها و دلشوره ها، تقویت رابطه با دین و ارزشهای اعتقادی ، تصمیم گیری بر فاصله گرفتن از خلاف و تخلف یا کاهش آن است.
به نظر می رسد امروز حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) برای ایرانیان به کانونی سرشار از ارتباط و معنویت و عاملی برای بازسازی روحی و فکری و مرکز ثقلی برای پیوند مرد با دین و اعتقاداتشان است که البته شایسته توجه بیشتر هم هست. با این اعتقاد و باور که امام خود یکایک زائران را می بیند و به آنها توجه می کند و جواب سلامشان را می دهد... ترون مقامی و تسمعون کلامی و تردون سلامی...

خادمان حرم یکی از ویژگیها و مشخصات میهمانی های برجسته و ویژه، نحوه برخورد میزبانان و اعضای خانواده میزبان و خادمان است. انصافا و بدون هیچ گونه مداهنه می توان اظهار نمود که خادمان حرم جلوه ای از اندیشه و منش رفتاری حضرت با مردم را از خود نشان می دهند. مشاهده چهره بانشاط و باتبسم  کفشداری که گاه با زبان روزه ، آن هم دقایقی پس از افطار دودستی و با کمال ادب کفش زائر را تحویل می دهند و می گیرند، نمونه ای از این برخورد متین است....

آنچه در جمع بندی باید ذکر کنم، مرقد مطهر و شریف حضرت ثامن الائمه، علی بن موسی الرضا (ع) برای مردم ایران یک سرمایه عظیم معنوی و فرهنگی و اعتقادی است. مردم این حرم شریف را ملجا و مامنی برای راز و نیاز و مرهمی بر رنجها و مشکلات خود می دانند. هر کس در هر سطحی از دانش و معرفت از شهر و روستا و نقاط دور و نزدیک متناسب با توان و امکانات خود به این مکان مقدس مشرف می شود و با دعا و استغاثه ، راز و نیاز ، طرح سائل و مشکلات ، تلاوت قرآن ، زیارات و ادعیه روح و ذهن خود را پالایش و آرامشی می دهند و بر می گردند. به تعبیری این حرم مطهر و روح بلند امام رضا(ع) همچون دستگاهی معنوی و اثربخش روح های خسته و شکسته دردمندان ، نیازمندان، عاشقان و مشتاقان خود را شارژ و بازسازی می نماید. قطعا این زیارتهاف دعاها و ارتباطات آثار فکری، رفتاری و اخلاقی زیادی در ایجاد تعادل در سطح جامعه به همراه دارد...

انشاء الله خداوند بزرگ کماکان و بیش از گذشته توفیق حضور و زیارت بامعرفت را نصیب ما و فرزندانمان سازد و روح پدر و مادر عزیزمان که بسیاری از نمازها و دعاها را نثارشان نمودم قرین رحمت واسعه خویش گرداند که ما را با فرهنگ و ارادت به اهل بیت آشنا نمودند.



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 11:53 صبح روز پنج شنبه 89 بهمن 14