سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تحول همه جانبه در تحویل سال - شهر خوبان


درباره نویسنده
تحول همه جانبه در تحویل سال - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
تحول همه جانبه در تحویل سال - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :339667
بازدید امروز : 0
 RSS 

همه بیاییم دعای تحویل سال را با حالی خوش و با نیتی پاک و خیرخواهانه و با قلبی آکنده از عشق، با تمام وجودمان زمزمه کنیم و از خدای مهربان و تحول دهنده حال ها بخواهیم حال همه مردم را به سوی خیر، خوشی و خوبی با رفع همه مشکلات پیش رو متحول سازد. از خدا تحول همه جانبه بخواهیم. حتماً از گذشته و ضعف های کوچک و بزرگ مان طلب مغفرت کنیم و فکر و دل خود را برای تحول آماده سازیم. همه، به ویژه آنان که در سرنوشت جامعه و در بهبود شرایط مردم و پیشرفت کشور موثرند باید در این دعا و این تحول خواهی و در این نیایش بزرگ مشارکت نمایند.

از خدا بخواهیم؛

جامعه ما را از افتراق، دو دستگی و چند دستگی ها به سوی همدلی، همکاری، رفاقت و وحدت فراگیر متحول سازد تا بپذیریم که تنها راه رفاه و آسایش ملت و رشد و پیشرفت کشور، وحدت است و رفاقت؛ نه تفرقه و تخریب. بپذیریم در انتخابات گوناگون با اخلاق و در چارچوب قانونی، با جدیت رقابت کنیم و بعد از آن به گروه یا فرد برگزیده دست همکاری و کمک دهیم و بپذیریم برای رسیدن به این منش باید باب گفت و گو مباحثه و تضارب آراء و اندیشه ها را باز کنیم، باید گفتن و شنیدن، احترام گذاشتن به آراء گوناگون و مخالف، تبدیل به یک رویه پایدارشود.

تحول دیگری که جامعه به شدت انتظارش را می کشد، همکاری همگانی در مبارزه و مقابله همه جانبه با هر گونه فساد، رشوه، اختلاس و سوء استفاده از بیت المال است. دولت، قوه قضائیه، دستگاه های نظارتی، اطلاعاتی، انتظامی با مشارکت رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و همه گروه های مردمی در قالب یک برنامه جامع، عزم خود را برای شناسایی، افشاء و مقابله با هر منفعت نامشروع، در هر جایگاهی جزم نمایند و هیچ خط قرمزی در این راه به جز خدا و منافع ملی مد نظرقرار ندهند و به مردم گزارش دهند و مطمئن باشیم این تحول قطعاً موجب اعتماد مردم به نظام و برگشت سرمایه های اجتماعی از دست رفته خواهد شد.

تحول و ارمغان سومی که خوب است در تحویل سال بخواهیم این است که خدای مهربان به همه در هر شغل، مسئولیت، سمت و موقعیت اجتماعی که هستند، توفیق دهد هر کاری بر عهده دارند ولو کوچک، آن را خوب انجام دهند و هر کس تلاش نماید هم صادق، هم درستکار و هم گره گشا باشد.

یک لحظه در نظر بگیرید اگر این تحول در اندیشه و گفتار جامعه رخ دهد، اگر کارمندان، کار مردم را بهتر راه بیندارند، اگر مدیران بهتر برنامه ریزی و نظارت کنند، اگر معلم و استاد بهتر درس بدهند، اگر دانش آموز و دانشجو بهتر درس بخوانند، اگر کاسب و تعمیرکار و فروشنده و راننده و هر فردی در هر صنفی وظیفه اش را درست و سالم و به موقع انجام دهد و البته اگر مدیران ارشد در دولت و نمایندگان محترم در مجلس و قضات در دستگاه قضایی درست عمل کنند، برنامه های درست ارائه بدهند و خوب مدیریت کنند و با بررسی های کارشناسی دقیق تر، طرح ها و برنامه ها و اقداماتی را تصویب کنند و به اجرا بگذارند که از حداکثر کارآمدی و بهره وری در تامین منافع ملی و آحاد جامعه به ویژه اقشار ضعیف و مناطق دوردست و محروم برخوردار باشند، چقدر سریع به سمت رشد و توسعه کشور و حل مشکلات قدم بر می‌داریم.

تحول چهارم که قطعاً مورد استقبال و همراهی جامعه قرار می‌گیرد، نزدیک تر شدن مسئولین، مدیران و موثرین و بزرگان در سطوح مختلف به مردم و به ویژه توده های محروم و مستضعف است. چقدر زیباست که بزرگان جامعه و استان ها بیشتر در کوچه و بازار و در بین مردم دیده شوند، به میان مردم بروند، مستقیماً حرف ها و دردهایشان را بشنوند، بدون هرگونه تکلف و تشریفات و نیروهای همراه حداقل هفته ای یک بار، ساعتی در هفته، ساعاتی در ماه فضایی فراهم شود که در محلات و مراسم ها، در جشن ها و عزا ها، در غم ها و شادی های مردم شرکت کنند. چقدر دوست داشتنی بود رابطه صمیمانه بزرگانی چون شهیدان محراب، شهید مدنی، شهید صدوقی، شهید دستغیب و ... آنها با مردم کوچه و بازار چقدر راحت متوجه کمبودهای مردم می‌شدند و چقدر سریع در رفع مشکلاتشان تلاش می‌کردند؛ به ویژه در بحران ها. مثلاً به خاطر دارم شهید صدوقی چقدر سریع برای مردم زلزله زده طبس یا زلزله زدگان سیستان و بلوچستان، امکانات مردم یزد را بسیج کرد و خود ساده و بی ریا در توزیع کمک های مردمی حضور یافت و مدیریت کرد و درِ دفترش همیشه به روی همه باز بود.

اخیراً اقدامات امام جمعه محترم و ارزشمند تبریز در حذف تشریفات و حضور ساده و بی آلایش در بین مردم بازتاب بسیار خوبی داشته است. پیام همه اینها این است که مردم تشنه عدالت هستند، با تبعیض ها مخالفند و دوست دارند دیده شوند و به آنها محبت شود و احترام گذاشته شود. پس بدون هیچ بهانه و توجیهی مسئولین باید به مردم برگردند.

اما تحول پنجمی که بیشتر مخاطبش متولیان مسائل فرهنگی، اجتماعی، دینی و همه مردم هستند، تحول در روش های تبلیغی، تربیتی و آموزش های دینی و اخلاقی است. آنچه قطعاً باور داریم و بعضی بزرگان نیز بر آن اذعان داشته اند، این است که در تبیین، ترویج و گسترش ارزش های دینی و رشد اخلاقی در جامعه و جذب جوانان نسل سوم و چهارم به سوی این باورها و ارزش ها، دچار چالش های جدی بوده و هستیم، به ویژه با توجه به تغییرات گسترده ای که در دنیای مجازی در تعاملات اجتماعی به وجود آمده است.

به نظر می‌رسد حوزه های علمیه، مساجد، مدارس، دانشگاه ها، رسانه ها و به ویژه رسانه ملی باید روش های جدید و جذابی در تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی طراحی کنند و به اجرا بگذارند، باید با دنیا و فضای واقعی جوان و نوجوان امروز و آنچه در بین آنها و در اندیشه آنان می‌گذرد بیشتر آشنا شد. باید روش های جذاب و ایجابی را گسترش داد و از روش های سلبی و بازدارنده پرهیز کرد، باید آموزه های دینی را با زمزمه های محبت در هم آمیخت و در زرورق های زیبا، با ادبیات جدید عرضه نمود تا مورد پذیرش قرار گیرد.

قطعاً روش های تبلیغی در این زمان با دوران انقلاب و دفاع مقدس و شرایط آن متفاوت باید باشد. خدا رحمت کند آزاده سرفراز ابوترابی را؛ وقتی از او پرسیدم رمز موفقیت شما در جذب اسرا و حتی مخالفین در دوران اسارت چه بود؟ در یک کلمه جواب داد: «محبت». باید بپذیریم که «از محبت خارها گل می‌شود.»

باید به آیه 159 سوره آل عمران، تذکر خداوند به پیامبر رحمت بازگردیم که فرمود: ای پیامبر اگر تو تندخو بودی و با روشهای خشن با مردم روبرو می‌شدی، مردم از گردت پراکنده می‌شدند؛ ولی به لطف الهی دلها به سوی مردم نرم شد و اینگونه توانستی موفق شوی. حال از مردم در گذر و برای گناهانشان طلب استغفار کن.

و البته تحولات دیگر فردی و اجتماعی هم هست که باید از درگاه خدای بزرگ در آستانه تحویل سال طلب نماییم و برای پیشگیری از تطویل مطلب، به آنها نمی‌پردازم.

بار خدایا! ای تحول دهنده دلها و احوال! حال ما و جامعه ما و همه مسلمانان را به بهترین حال متحول بفرما.

سید حمید کلانتری



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 2:31 عصر روز یکشنبه 96 اسفند 27