سفارش تبلیغ
صبا ویژن


شرایط خاص کشور و راهکار عبور از چالشها - شهر خوبان


درباره نویسنده
شرایط خاص کشور و راهکار عبور از چالشها - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
شرایط خاص کشور و راهکار عبور از چالشها - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :339686
بازدید امروز : 19
 RSS 


شرایط امروز کشور ما بسیار حساس و دشوار و پیچیده شده و چشم انداز روشن و شفافی پیش‌روی جامعه، به ویژه نخبگان در حوزه های مختلف نیست. مهم ترین مشخصه امروز مردم نگرانی، ناامیدی و پریشان حالی نسبت به حال و آینده و انتظار برای یک رخداد مهم در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط است تا بتواند اوضاع و احوال را به‌طور کلی و اصولی تغییر دهد.
سوال مهم این است که برای برون رفت از مشکلات، دولت و مردم و دیگر مسئولین چه تدبیری باید بیاندیشند؟ در این زمینه، فهرست وار، راهکارهایی که به نظر تاثیرگذار هستند، ذکر می شود:


1-    بزرگان و مسئولین موثر نظام و کشور واقعیت‌های جامعه را بپذیرند که نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در جامعه بسیار افت کرده و حتماً باید به چاره اندیشی های اساسی پرداخت.

2-    همه باور کنند که امروز جامعه بیشتر از هر زمان دیگر، نیازمند وحدت و همبستگی و وفاق ملی بین نخبگان جریان های سیاسی، احزاب و گروه ها از راست و چپ و مسئول و غیر مسئول به ویژه در جناح های سردمدار و چهره‌های موثر سیاسی و اجتماعی و کنار گذاشتن اختلافات برای حداقل یک دوره زمانی 10 ساله، به نفع حل مشکلات و معضلات مردم و کشور با به کار گرفتن همه ظرفیت‌ها در تحقق اهداف مشترک است.

3-    قوه قضاییه به ملجا مردم تبدیل شود؛ دستگاه قضا و عدالتخانه از هرگونه تخلف و فساد مقرر شود در رسیدگی به دعاوی و شکایات اقشار مردم به ویژه ستم دیدگان و مالباختگان تسریع کنند و از هرگونه بروکراسی و اتلاف زمان مردم پرهیز نمایند تا مردم احساس کنند و امیدوار شوند که قوه قضاییه پشتیبان حقوق و منافع آنهاست.

4-    نمایندگان مجلس به مفهوم واقعی کلمه وکیل و مدافع حقوق مردم باشند. از فرصت نمایندگی برای مال اندوزی و منافع شخصی و فامیلی که سم مهلک است استفاده نابجا ننمایند. خود را در دسترس مردم و ناظر واقعی بر دولت و اداره امور کشور بدانند و با تصویب چند قانون کارگشا دست دولت و مجریان را برای خدمت موثر به مردم باز گذارند.

5-    موضوع مهم دیگری که شایسته توجه است، حل مناقشات با کشورهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه است. به نظر می‌رسد دامنه ایران هراسی که آمریکا و اسرائیل به طرق مختلف دامن می زنند، نباید در داخل هم بر آن دمیده شود. دستگاه دیپلماسی کشور باید همان گونه که در مذاکرات برجام مورد حمایت قرار گرفت و موفقیت های بزرگی را در عرصه بین الملل با مذاکره برای ایران رقم زد، در تعامل با کشورهای پیرامون به ویژه خلیج فارس و آسیای میانه و استفاده از همکاری کشورهای دوست مثل عراق و ترکیه و پاکستان تنش زایی دشمنان را خنثی کند. بدیهی است در این شرایط ضرورت تصویب هرچه سریعتر FATF  در مجمع تشخیص مصلحت و همبستگی بین همه اجزا و قوای سه گانه نظام محسوس است.

6-    تقویت بخش خصوصی با ایجاد فضای مشارکت کارآفرینان صنعت‌گران بازرگانان و مدیران تعاونی ها در همه سطوح و دلگرم کردن آنان به تولید و صادرات با پیش بینی تمهیدات لازم و رفع موانع اداری و مقررات غیرضروری و ثبات سیاستها و همراه ساختن سازمان هایی مثل سازمان مالیاتی گمرک تامین اجتماعی بانک مرکزی و سیستم بانکی اقدامی بسیار اثر بخش خواهد بود. همراه با این، اجرای سیاست‌های اصل 44 و خصوصی سازی عالمانه، سالم و اثربخش با هدف کارآمدسازی بنگاه‌ها یک اقدام موثر است.

7-    بهره وری یک ضرورت اجتناب ناپذیر امروز کشور است. متاسفانه ما جزو کشورهایی هستیم که فرهنگ، رفتار و برنامه جامع و موثر توسعه بهره‌وری نداریم یا بسیار در آن ضعیفیم و با اسراف های فراوان در حوزه انرژی آب و منابع انسانی روبرو هستیم. عدم توجه به بهره‌وری معضلات زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی تولیدی و خدماتی به همراه داشته است. با اینکه در سه برنامه چهارم پنجم و ششم پیش‌بینی شده یک‌سوم رشد اقتصادی از محل بهبود بهره‌وری حاصل شود در عمل این اتفاق نیفتاده است و در این رابطه نیز نیازمند اصلاح اساسی سیاست‌ها و در رأس آن منطقی سازی قیمت حامل‌های انرژی و بهره وری دولت و صنعت در ارائه خدمت و جلوگیری از اتلاف ها هستیم.

8-    مسئولین برای رضای خدا دست از بسیاری از هزینه‌های غیرضروری بردارند، از هرگونه تشریفات و تجملات و تکلفات بپرهیزند و با مردم و جامعه صادق و شفاف باشند، به میان مردم بیایند و مثل آنها مشکلات را لمس کنند و همه برج‌ها و اسراف‌ها و بی‌عدالتی ها را از میان بردارند. نیرو‌ها و مدیران ناکارآمد و ناسالم را حذف و نیروهای خدوم را جایگزین نمایند.

9-    از ظرفیت گسترده و امکانات فراوان نیروهای نظامی و سپاه و بسیج، هماهنگ و در چارچوب برنامه‌های مصوب دولت به نحو شایسته در زمان صلح استفاده شود؛ همان گونه که در قانون اساسی ذکر شده و اخیراً در بحران سیل ظرفیت گسترده و حضورشان به نحو خوبی تجربه و به نمایش گذاشته شد.

10-    صدا و سیما نیز به عنوان گسترده ترین نهاد فرهنگی و خبری و اطلاع رسانی باید خط مشی خود را به سمت و سوی وحدت و تفاهم ملی و جلب مشارکت همه گروه‌ها جناح‌ها و جریان‌های سیاسی فرهنگی معتقد به قانون اساسی و متعهد نسبت به منافع ملی به صورت همه‌جانبه تغییر و اصلاح نماید. بدیهی است اتخاذ و پیاده‌سازی این سیاست در کنار سایر اقدامات موجی از نشاط و همبستگی و تلاش جمعی در کشور دامن می‌زند. از مدیران و برنامه‌سازان کمک بگیرد که در عمل چنین باوری را دارند.



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 11:28 صبح روز یکشنبه 98 اردیبهشت 22