سفارش تبلیغ
صبا ویژن


به بهانه مبعث و22 بهمن - شهر خوبان


درباره نویسنده
به بهانه مبعث و22 بهمن - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
به بهانه مبعث و22 بهمن - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :340061
بازدید امروز : 8
 RSS 

 امسال سالروز عید مبعث با ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک شده است. با عرض تبریک، به این بهانه چند نکته را با الهام از ارزشهای والای مبعث و بعد اشاراتی به 22 بهمن  خواهم داشت .

مبعث یعنی برانگیخته شدن یعنی تحول یعنی تغییر یعنی بهبود و توسعه و پیشرفت و تعالی، مبعث یعنی نجات از گمراهی و ضلالت و حرکت به سوی هدایت و سعادت، مبعث یعنی آزاد شدن انسان‌ها از قید و بندهای دست و پاگیر و بازدارنده مسیر کمال و آزادگی، مبعث یعنی بسط عدالت، بسط اخلاق ،بسط انسانیت .

خداوند مبعث را با دعوت به خواندن آغاز کرد ،خواندن با نام خدا، خدایی که آفرینش انسان از اوست ،خدایی که  با قلم هر آنچه که انسان نمی‌دانست به او یاد داد، خدایی که با آموزش اسماء به انسان او را مسجود ملائکه کرد و او را شایسته جانشینی خود در روی زمین ساخت.

 اینک پیامبر برانگیخته شده است تا جامعه‌ای که در جهل و ظلم و شرک و کفر و گمراهی غوطه ور بود به مسیر هدایت و عدالت و محبت و انسانیت بکشاند.

 اما هدف اصلی بعثت پیامبر چه بود؟ سوره انبیا آیه 107 و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین تومبعوث شدی تا رحمت  برای همه جهانیان باشی. 

در سوره اعراف آیه 157 پیامبر برانگیخته شد برای آنکه بارهای سنگین را از دوش مردم بردارد و غل و زنجیرهای وابستگی به دنیا را که بر آنها حاکم شده بردارد. 

 پیامبر خود می‌گوید من برای تمام کردن زیبایی‌های اخلاق مبعوث شدم. و خداوند باز رمز موفقیت پیامبر را چنین میفرماید: بارحمت ولطف خدا توبامردم نرم ومهربان شدی،  اگر تو تندخو و خشن بودی مردم از گردت متفرق می‌شدند ، پس آنان را ببخش، برای آنها طلب رحمت و آمرزش کن،  با مردم در کارها مشورت کن آنگاه چون تصمیم گرفتی بر خدای  توکل کن که خداوند توکل کنندگان را دوست می‌دارد.

 سوره قلم آیه 4 : "انک لعلی خلق عظیم" ای پیامبر واقعاً تو بر اخلاقی بزرگ استوار گشته‌ای .

پس پیامبر با این اخلاق نیکو و شایسته بود که توانست علیرغم همه محدودیت‌ها، ظلم‌ها، جنایت‌ها، شکنجه‌ها واسیب‌هایی که به یارانش وارد ساختند دل‌های مردم را به سوی خود جذب کند، با هجرتی بزرگ که سرآغاز تاریخ ما گشته است، مدینه‌ای ساخت به نام شهر پیامبر ، مدینه‌ای بر اساس ارزش‌های الهی مهاجر و انصار را در کنار هم قرار داد .

ای پیامبر رحمت، تو با آن‌ها مسجد ساختی، با آن‌ها نبرد کردی ، با آنها زندگی کردی، به آنها آموزش دادی چرا که تو برای تعلیم و تربیت و هدایت جامعه با بهره‌گیری از قرآن کتاب هدایت و کتاب راهنمای انسان‌ها به مردم مبعوث شدی. آیات خدا را بر آنان تلاوت کردی و آنان را از پلیدی‌ها پاک ساختی و به آنان حکمت آموختی، هرچند که قبل از آن در گمراهی آشکاری بودند.

ای پیامبر رحمت ما در سالروز مبعث تو که سالروز تولد اسلام و تولد قرآن است  قدری با تو نجوا میکنیم.

 انقلاب اسلامی به رهبری انسانی بزرگ، اندیشمند،عارف و فقیه و با اخلاص که در مکتب تو تعلیم یافته بود، رهبری که ندایش اسلام بود و قرآن و رهایی محرومین و مستضعفین و آزادی انسان‌ها شکل گرفت. او موفق شد ملت بزرگ ایران را از زن و مرد و پیر و جوان را گرد هم بیاورد و وحدتی ناگسستنی در دوران پیروزی انقلاب فراهم سازد تا انقلاب اسلامی با حداقل هزینه و تلفات و با یک حرکت بزرگ و فراگیر و با عنایت الهی به پیروزی رسید. 

با رهبری او درسال‌های اول توطئه‌های متعدد  که طبیعت هر انقلاب و حرکت بزرگ و تحولی است در هم شکست و اقدامات اولیه چون رفراندوم نوع حکومت، تدوین  ورفراندوم قانون اساسی ، انتخابات ریاست جمهوری با رای آزاد مردم، انتخابات فراگیر مجلس شورای اسلامی و شکل‌گیری نهادهای قانونی را به خوبی پشت سر گذاشت و 8 سال دفاع مقدس با فداکاری و از خود گذشتگی مثال زدنی مردان و زنان این آب و خاک وتقدیم دهها هزار شهید وجانباز وازاده در مقابل دشمنان متعدد به پیروزی رسید، اما آنچه که مهم است است اینکه ما از  از آموزه‌های ماندگار پیامبر رحمت فاصله گرفتیم، ما مبنای پیشرفت و توسعه کشور را محبت و احترام به مردم و رعایت حقوق آنان به خوبی قرار ندادیم، از اشتباهات آنان در نگذشتیم ،به طور موثر آنان را به مشورت نگرفتیم ، مبنای کار را در تعامل با مردم اخلاق قرار ندادیم، روابط انسانی و اخلاقی را در  درس مدارس و رسانه‌ها و منابر محدود کردیم، و در عمل برای جلب اعتماد مردم و همراهی و مشارکت آنان از اکسیر محبت بهره نگرفتیم، سرمایه اجتماعی که در سال‌های اولیه انقلاب به برکت این نهضت بزرگ به دست آمد، سال به سال دچار خدشه وافت شد . جامعه بزرگ فرهنگی و تاریخی ایران را دسته‌بندی کردیم به دسته‌های خودی و غیر خودی، به همراه و غیر همراه به حزب اللهی و غیر حزب اللهی به انقلابی و غیر انقلابی و عناوین دیگر،  این‌ها موجب دلزدگی‌ها گشت عده‌ای را در مسیر از قطار انقلاب پیاده کردیم، در هر ایستگاه با تعدادی خداحافظی شد و دچار مشکلات بعدی ومشابه فراوان شدیم.

 بعضی این سوال را دارند که چرا غرب پیشرفت کرد ،چرا کشورهای پیرامون در حاشیه خلیج فارس، در آسیای میانه یا در غرب ما ترکیه یا کشورهایی که در زمانه پیروزی انقلاب از ما عقب‌تر بودند همچون مالزی و کره جنوبی، چرا توانستند مسیر توسعه و پیشرفت و رفاه را بهتر از ما دنبال کنند و به نتایج بالاتری برسند چرا ما که پیروان پیامبر رحمت ، پیامبر علم و دانش، پیامبری که اموزش علم را ولو در چین باشد توصیه کرد و کشوری که سرشار از همبستگی و وحدت در دوران پیروزی انقلاب و بعد از آن بود، چرا از توفیقات لازم برخوردار نبوده است؟ چرا درآمد سرانه ما پایین تر؟ چرا بسیاری از شاخص‌های توسعه ما در مقایسه با جهان از وضع قابل قبولی برخوردار نیست؟ جواب در یک کلمه است آنها که جلو رفتند در هر زمینه قانونمندی الهی را در توجه به علم ،آموزش، نظم ، تلاش و استفاده صحیح از فرصت‌ها و منابعی که در اختیار دارد رعایت کردند،اما ما نه، اگر در مسابقه فوتبال، یک کشور کوچک مثل قطر بر ما پیروز می‌شود برای آن است که ما ضوابط و قواعد کار را رعایت نکردیم، اگر در برداشت از منابع طبیعی، نفت ،معادن و سایر امکانات موفق‌تر از ما عمل کردند، علتش رعایت اصول علمی و مدیریت صحیح بر این حوزه‌ها بوده است. بدیهی است که هرچه بکاریم همان را درو خواهیم کرد، وقتی ما به آموزش و پرورش و به آموزش عالی کشور بهای لازم نمی‌دهیم، وقتی به نخبگان خود و ظرفیت‌های علمی جامعه توجه نمی‌کنیم، با مهاجرت پزشکان و نخبگان روبرو می‌شویم ، وقتی فرصت را برای سرمایه‌گذاران مجرب خارجی فراهم نمی‌کنیم ، از مسیر توسعه عقب می‌افتیم وقتی برای ایرانیان و هم‌وطنان خود در خارج از کشور فرش قرمز برای همکاری و سرمایه‌گذاری نمی‌گشاییم، سرمایه آنان به کشور نمی‌آید بلکه سرمایه داخل کشور نیز به سراغ آنان می‌رود، این است راه و رمز موفقیت .

خداوند در قرآن انسان را به آبادی زمین دعوت کرده است و راه آبادی زمین را راه عقل و علم و دانش و تجربه بشری قرار داده است، ما در این زمینه‌ها کمتر توجه کردیم این است که امروز جامعه ما به بعثت و برانگیختن بیش از هر زمان نیاز دارد، بیش از همه وقت به  اندیشه، اخلاق محمد صلی الله علیه و آله و راه و روش او  نیاز دارد. این است که ما امروز باید پیامبر را اسوه و الگوی نیکوی خویش به فرموده قرآن قرار دهیم، این است که باید با بازگشت به مردم،صمیمیت‌ها و محبت‌ها را گسترش و به مفهوم واقعی و جامع کلمه مشارکت مردم را نه مشارکت ظاهری بلکه مشارکت واقعی آنان را جلب کنیم، انتخابات وقتی رقابتی خواهد بود که امکان رقابت و انتخاب بین سلیقه‌های متفاوت و متنوع و جناح‌های گوناگون سیاسی فراهم باشد وقتی چنین شد انتخابات و مشارکت مردم گسترده می‌شود و نیازی به این همه تلاش پر سر و صدا و پرطمطراق تبلیغات صدا و سیما وقسم وآیه این و آن  نخواهد بود. بیاییم در روز مبعث پیوندی دوباره با همه مردم کوچک و بزرگ، پیر و جوان، روشن فکر و کارمند وکارگر ،شهری وروستایی با هر گرایش فکری برقرار کنیم.

 با خواندن، با نوشتن، با یاد دادن، با یاد گرفتن، با تجربه آموختن، با مردم برای مردم و در مسیر رضای پروردگار. انشاءالله.

سید حمید کلانتری.20 بهمن.عید مبعث

 



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 9:24 عصر روز شنبه 102 اسفند 19