سفارش تبلیغ
صبا ویژن


چشم‌انداز نظام و نگرانی‌های پیش رو - شهر خوبان


درباره نویسنده
چشم‌انداز نظام و نگرانی‌های پیش رو - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
چشم‌انداز نظام و نگرانی‌های پیش رو - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :340939
بازدید امروز : 26
 RSS 

چشم‌انداز بیست ساله، مهم‌ترین و اساسی‌ترین سند قانونی کشور است؛ چشم‌انداز روشنگر افق، جهت‌ساز برنامه‌ها، معیار همه تصمیمات و سیاست‌های بلندمدت و محور تنظیم همه برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت و سرانجام ترازی است برای قانونگذاری و تصویب قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات.

بر پایه افق چشم‌انداز، قرار است کشور برتر منطقه در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فناوری و الهام‌بخش در جهان اسلام باشیم و ایران کشوری توسعه‌یافته، امن، مستقل، مقتدر، برخوردار از عدالت و امنیت اجتماعی و دانش پیشرفته باشد.

در سال 1404 قرار است جامعه ایرانی بهره‌مند از سلامت، رفاه، امنیت غذایی و محیط زیست مطلوب و به دور از فقر، تبعیض باشد.

بنا بر افق چشم‌انداز، ایرانی باید مسئولیت‌پذیر، فعال، ایثارگر، مؤمن، برخوردار از وجدان کاری، ‌انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، معتقد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران باشد. و البته ملاحظات، آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی دیگری برای ایران و جامعه ایرانی در سند چشم‌انداز ترسیم شده که هر یک مستقلا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با وجود این، به نظر می‌رسد هنوز چشم‌انداز به عزم ملی تبدیل نشده و مسئله و دغدغه مسئولان نظام و مدیران اجرایی کشور در همه سطوح اجرایی نیست. این در حالی است که چشم‌انداز باید در فرهنگ عمومی جامعه، آنچنان رسوخ کند که همه مردم از قشرهای مختلف، به ویژه گروه‌های مرجع، صاحب‌نظران و اندیشمندان، اساتید و علما، دانشجویان و معلمان و دانش‌آموزان، صنعتگران و کارآفرینان، کشاورزان و کارگران و همه و همه، درک روشن و مشخصی از آن داشته باشند و روزمره و حتی در محاوره‌های عادی خود از آن سخن بگویند.

یکی از کشورهای مثال‌زدنی در زمینه تدوین و اجرای سند چشم‌انداز، مالزی است که برنامه 2020 آن، زبانزد همگان است؛ مهم‌ترین سند افتخار در کارنامه «ماهاتیر محمد»، رئیس‌جمهور شایسته مالزی، توجه به این سند و پیگیری مستمر آن بوده است.

در سال‌های آغازین تصویب و اجرای این سند، همه جای این کشور و تبلیغات خیابانی و تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای مالزی، متأثر از این سند بود، به گونه‌ای که حتی رانندگان تاکسی نیز در آنجا در جریان مباحث و موضوعات چشم‌انداز بوده و در این زمینه با مسافران خود گفت‌وگو می‌کردند و برای فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت اجتماعی گسترده، آهنگ‌ها و سرودهایی هم مبتنی بر مضامین چشم‌انداز ساخته شد.

اما حال این پرسش مطرح است با توجه به این‌که هم‌اکنون بیش از دو سال از زمان مقرر دوره اجرای چشم‌انداز می‌گذرد، جامعه ما چقدر متناسب با اهمیت موضوع، دلمشغول و حساس است؟ غفلت بخش‌های زیادی از جامعه در جای خود نگران‌کننده است اما نگرانی اصلی این‌که بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران اداره امور کشور که باید در جریان برنامه‌ریزی توسعه و اهداف سند چشم‌انداز باشند، از محتوا و اصل سند غافل و بی‌خبر و یا گاه بی‌اعتنایند.
رئیس مجلس در همایش ملی سند چشم‌انداز ـ که در اواخر سال گذشته برگزار شد ـ به درستی تأکید کرد که باید همه مدیران کشور در یک برنامه‌ریزی مشخص در زمینه چشم‌انداز آموزش ببینند تا با تمام وجود و به طور کامل نسبت به محتوا و پیام آن، آگاه و پایبند و علاقه‌مند شوند.

توجه کنیم که زمان به سرعت می‌گذرد. بیش از دو سال گذشت؛ یعنی 10 درصد فرصت از میان رفت. آیا ارزیابی قابل قبول و جامعی از حسن پیشرفت آرمان‌های مقرر در سند چشم‌انداز داریم؟ آیا روش‌های نظارتی کارآمد، جامع و اثربخشی برای کنترل روندها و جهت‌‌گیری‌ها و اقدامات و برنامه‌ها داریم؟ آیا مدیریت و مدیران امور اجرایی کشور از تذکرات حوزه نظارتی واگذار شده به مجمع تشخیص مصلحت، هرچند محدود و ملایم استقبال می‌کنند؟ متأسفانه، بیشتر برداشت‌ها، خلاف این انتظار را گواهی می‌دهد.

و نیز این پرسش مطرح است که با توجه به تأکیدات پیاپی رهبر انقلاب، مبنی بر اهمیت این سند ملی و تاریخی، چرا اتفاقات و اقدامات و سیاست‌ها بر این مدار نمی‌چرخند؟ چرا گزارش‌های صریح و روشنی از تطابق عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی با اهداف برنامه و چشم‌انداز و اجرایی شدن سیاست‌های کلی و تحول‌ساز مرتبط با اصل 44 قانون اساسی به جامعه ارایه نمی‌شود؟

باید توجه داشته باشیم بیش از هشتصد روز از زمان چشم‌انداز گذشته و برای همه ما از نگاه چشم‌انداز یک روز هم باید مهم باشد، چراکه یک روز با همه رخدادهایش به وسعت ایران پهناور در چشم‌انداز مؤثر است. هر ماه، هر فصل و هر سا،ل باید گزارش‌های امیدبخش و دلگرم‌کننده‌ای از نزدیک شدن به اهداف متعالی چشم‌انداز بدهیم و بشنویم.

شاید مهم‌ترین اقدام برای مجمع تشخیص مصلحت، دولت و مجلس طراحی، تدوین و اجرای یک نظام پایش و کنترل و نظارت چندبعدی، چندسطحی و هوشمند و شبکه‌ای و جامع برای ارزیابی و کنترل و رصد نمودن برنامه‌ها و اهداف چشم‌انداز، همراه با ایجاد یک عزم و تعهد ملی؛ نخست برای مسئولان و مدیران و بعد برای مردم و جامعه ‌باشد!

در این راستا چشم‌انداز نه تنها راهگشای فرداست، بلکه برای امروز هم محوری مؤثر برای وحدت و همدلی واقعی همه علایق، سلایق و گرایش‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و قومی فراهم خواهد نمود.



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 9:28 عصر روز دوشنبه 86 آبان 14