سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نکات و ملاحظات مدیریتی در شرایط تحریم - شهر خوبان


درباره نویسنده
نکات و ملاحظات مدیریتی در شرایط تحریم - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
نکات و ملاحظات مدیریتی در شرایط تحریم - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :340627
بازدید امروز : 26
 RSS 

آنچه مسلم است امروز ایران در شرایط تحریم جهانی قرار گرفته است  .  منشاء تحریم شورای امنیت با  محوریت آمریکا و همین طور اروپاست. مستقل از این که چرا تحریم برقرار شده ، چه عواملی در آن مؤثر بوده ، چگونه می توانیم از این رخ داد جلوگیری کنیم؟ آیا اقدامات لازم انجام داده ایم یا نه ؟ سهم دشمنان در این زمینه و سهم خودمان چقدر بوده ؟ که هریک سئولات به جا و درستی است و در جای خودش باید طرح شود و بدان پرداخت، این یادداشت برای پاسخ به این سوالات نیست.

 

 آنچه به آن می پردازیم، این است که در این شرایط که هم در حوزه صادرات و واردات  دچار محدودیت شدید شده ایم و هم مبادلات بانکی و مالی ما به شدت متأثر از سیاست ها و برنامه های تحریم است، چه ملاحظاتی را در اداره امور کشور به ویژه در مدیریت اقتصادی کشور باید مورد توجه و رعایت قرار دهیم تا آسیب پذیری ها به حداقل ممکن کاهش یابد:

1-    

منطقی ترین رفتار برای یک خانواده در شرایط تهدید و نگرانی این است که دعواهای داخلی را کنار بگذارند. دلخوریهای قبلی را فراموش کنند و همه به هم کمک کنند تا مشکلی که برایشان پیش آمده، به خوبی مدیریت و کنترل شود. به نظر میرسد یکی از ابزارها و اقداماتی که موجب یأس و ناامیدی دشمنان و مقابله کنندگان با ایران خواهد شد، رسیدن جامعه به وحدت است. وحدت همه گروه ها، جناح ها، جریان ها و شخصیت هایی که نظام و قانون اساسی را قبول دارند و دلشان برای اسلام و ایران و آینده کشور می تپد و دل نگران این شرایط هستند. باید بپذیریم که اتفاقات و مسائلی که در دو ، سه سال گذشته و بعد از انتخابات 88 رخ داده، آثار سوء و هزینه های فراوان و سنگینی برای نظام و کشور به همراه داشته است. حذف و برخورد با نیروهای منتقد، امنیتی شدن شرایط کشور، مهاجرت نخبگان و نیروهای مؤثر اقتصادی، صنعتی و مدیریتی، افت سرمایه گذاری و تولید، رکود فضای نقد و انتقاد، رشد فساد و سوء استفاده های کلان مالی و بانکی، رشد ناکارآمدی ها در مدیریت و افزایش بی رویه قیمت ها، بخشی از آثار این دوران و روشهای نادرست اعمال شده با نیروهای منتقد و معترض و بی محلی شدید به کسانی که سالها در مسند مدیریت و اداره امور کشور بوده اند و سلامت و شایستگی خود را نشان داده اند، می باشد.

 

 البته بخشی از شرایط اقتصادی ناشی از بی توجهی به اجرای برنامه های چهارم و پنجم یا اجرای اصولی قانون هدفمند شدن یارانه ها و ضعف و ناکارآمدی در تصمیم گیریهای اصولی و مدیریت صحیح می باشد. اتفاقاتی که در دو سه هفته گذشته در بازار ارز و سکه رخ داد و پیام اصلی آن افت ارزش پول ملی به یک سوم آن می باشد، علاوه بر مسائل فوق، متأثر از شرایط تحریم و محدودیت های بین المللی است که خود نگرانی های گسترده ای را به همراه داشته است. حال وظیفه مؤثرین و بزرگترها این است که شیوه بزرگتری و بزرگواری پیش گیرند و برای حفظ منافعی بزرگتر و ارزشمندتر، برای حفظ نظام و کشوری که ثمره خون صدها هزار شهید و اسارت و جانبازی و مبارزه و ایثار جمع وسیعی از جوانان این مرز و بوم و خانواده های آنان است، باید از دلخوری ها، سوءتفاهمات و البته پاره ای از رفتارهای نادرست، خشونت ها، ظلم ها،توهین ها و اتهامات ناصواب که البته با کم و زیاد، از جانب جناح ها و جریانهای مختلف هم بروز کرده است، درگذشت و آنها را ولو به طور موقت به وادی فراموشی سپرد و با روی باز و بدون توجه به ذهنیت ها و سوء تفاهمات و آزردگی های قبلی، همه بزرگوارانه دست همکاری و رفاقت و همبستگی به یکدیگر بدهند و در رفع و دفع نارسانی ها و نادرستی ها مشارکت  و همکاری متعهدانه و صمیمانه بنمایند.

 

بدیهی است باید توجه داشت برای رسیدن به این تفاهم بزرگ، آنان که مؤثرترند و صاحب اختیار و موقعیت و نقش بالاتر و تأثیر گذارتری هستند، مسئول ترند و با اتکال به خداوند متعال و با زیر پا گذاشتن خودخواهی ها و هوای نفس ها و وساوس شیطانی در برداشتن گام های اول صادقانه پیش قدم شوند و بدانند و توجه نمایند که جامعه و تاریخ و آیندگان از آنان چنین انتظاری دارند. اصولاً انسانهای بزرگ در چنین گذرگاه ها و موقعیت های حساس و دشوار شناخته می شوند. به یاد بیاوریم که یکی از برجسته ترین قطعات تاریخی، برخوردهای امام علی (ع) با دشمنان مسلم خود چون عمروبن عبدود و ابن ملجم یا برخورد پیامبر اکرم (ص) با ابوسفیان و کفار قریش یا همکاری و گذشت بزرگ علی در مقابل آنانی که قبولشان نداشت می باشد. با تحمل و حلم مثال زدنی امام حسن (ع) در مقابل اهانت ها و اتهامهای ناروا از این نوع است.

(*آنچه در بند 1 آمده، زیربنای اقدامات بعدی است و شاه بیت همه اقدامات دیگر است؛ اما پس از آن باز نکاتی هست که باید مورد توجه و رعایت قرارگیرند:)

2- تهیه برنامه ویژه عبور از بحران در حوزه مدیریت بازار ارز و  اتخاذ سیاست های پولی و مالی اثربخش ، مدیریت منابع ریالی و اولویت بندی مصارف و زمینه های تخصیص ها، به مایحتاج عمومی، نیازهای ضروری . . . و جلوگیری از رشد بی رویه تورم و  افزایش غیر اصولی قیمت ها. با تشکیل ستاد اقتصادی ویژه و کارآمد و انتخاب تیم صاحبنظر و مجرب از نیروهایی که به کمک دولت می پیوندند.

3- برنامه ریزی برای پیشگیری از رکود در فعالیت های اقتصادی و تولیدی، حفظ اشتغال، مدیریت صحیح و اصولی واحدهای تولیدی موجود و کمک به حل مشکلات واحدهای بحران زده و دچار مشکل.

4- دعوت از مردم توسط جناح ها و جریان های مختلف و شخصیت های موثر مذهبی، علمی و دانشگاهی برای همراهی با دولت. مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفتن منابع. در این رابطه صداوسیما با تجدید نظر در رویه های قبلی و اتخاذ راهکارهای فرهنگی، اجتماعی و هنری و با دعوت از همه گرایش ها و سلایق فرهنگی و هنری و تولید برنامه های مناسب نقش به سزایی بر عهده خواهد داشت.

5- ایجاد فضای نقد و گفتگوی سالم در محیط های علمی، دانشگاهی ، مطبوعات و رسانه. رسانه ملی با افزایش ضریب تحمل و بالابردن سعه صدر نظام برای تقویت دیدگاه ها و رویه ها و حرکت به سمت آزادی های اثربخش و گرایش جامعه به سمت وحدت پایدار

6- بازنگری و بازسازی دستگاه سیاست خارجی با رویکرد تنش زدایی در روابط بین الملل، توسعه تعاملات با کشورهای گوناگون و حضور موثر در مجامع وسازمان های بین المللی موثر با استفاده از دیپلماسی و دیپلمات های توانمند، متعهد و مجرب همراه با اصلاح ادبیات و استفاده از گفتمان  مثبت و سازنده.

7- ملزم ساختن دولت به حذف نیروهای ضعیف و ناکارآمد در حوزه های مدیریتی و جذب نیروهای توانمند که تا به حال در انزوا قرار گرفته بودند با استفاده از فضای تفاهم آمیز فراهم شده.

8- فراهم ساختن شرایط مطلوب، مستعد و همه جانبه برای برگزاری یک انتخابات با شکوه، آزاد و عادلانه با تامین شرایط و مقدمات لازم برای شرکت همه جریان های سیاسی معتقد و وفادار به نظام و قانون اساسی با پرهیز از روش های ناصواب و مخرب گذشته و با استفاده از روش های آمیخته با رفق و مدارا و محبت

 همه ی دلسوزان انقلاب ، نظام و اسلام بر این باورند که توجه و پیاده سازی چنین راهبردهایی ( البته پس از نقد و اصلاحات لازم) شرایط کشور را به سمت بهبود و رونق متحول خواهد ساخت و البته زمینه برخورداری از الطاف و عنایات واسعه خداوندی هرچه بیشتر و بهتر فراهم می گردد. امید که بزرگان و موثران قدم بردارند.

و من ا... التوفیق

 

 



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 3:58 عصر روز پنج شنبه 91 مهر 13