سفارش تبلیغ
صبا ویژن


شرایط تحریم: بایدها و نبایدها - شهر خوبان


درباره نویسنده
شرایط تحریم: بایدها و نبایدها - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
شرایط تحریم: بایدها و نبایدها - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :340448
بازدید امروز : 23
 RSS 


تحریم با گذشت زمان آثار خود را بیشتر و موثرتر بر سطح جامعه نمایان می سازد. با اتخاذ راه کارهایی می توان آثار منفی و بازدارنده آن را کاهش و امکان استفاده مثبت از محدودیت های پیش آمده و فرصت ها را افزایش داد. بر اساس تجارب شخصی و شغلی، به پاره ای از این موارد فهرست وار اشاره می شود تا با نظر دیگران تکمیل و زمینه تبادل نظر و تجربه در این حوزه فراهم شود.



البته باید تاکید نماییم ذکر این موارد به مفهوم رضایت از عملکرد سیاست خارجی و پذیرش آن نیست، بلکه به عنوان مهمترین و ضروری ترین اقدام حضور موثرتر و جامع تر در عرصه دیپلماسی و تداوم مذاکرات و رایزنی ها با کشور های عضو 1+5 و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی مورد تاکید می باشد. در این رابطه لازم است از ظرفیت ها و شخصیت های شناخته شده و معتبر در عرصه ملی و بین المللی بهره گرفت تا فشارهای ناشی از تحریم، تعدیل و هزینه های کمتری بر ملت نجیب و فداکارمان تحمیل شود.


اما اقدامات و بایدها و نباید های پیشنهادی:


1-    اعمال مقررات، ضوابط و روش های ویژه در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات و بودجه کشور- مردم در چنین شرایطی به هیچ وجه با خرج بودجه ملی در کارهای غیر ضروری و غیر مهم و کم بازده موافق نیستند، شایسته است با استفاده از توان کارشناسی مشاوران برنامه ریزی، اقتصادی و بودجه ریزی، مدلی مناسب و معتبر برای مدیریت بودجه و اداره صحیح منابع و مصارف در شرایط تحریم تهیه گردد.


2-    به تکمیل و اتمام طرح های تولیدی که نیازها و مایحتاج دارای اولویت جامعه را تولید می کنند با استفاده از حمایتهای دولت و تسهیلات  و اعتبارات بانکی اولویت داده شود.


3-طرح ها و پروژه های نیمه تمام عمرانی که بازده بلند مدت دارند و کمتر از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی دارند یا تکمیل آنها نیازمند اعتبارات سنگین است، به نحو مقتضی و با رعایت ملاحظات کارشناسی و فنی متوقف و یا به کاربردی محدودتر تغییر وضعیت دهند تا قابل استفاده و بهره برداری نیز باشند.


4-از برگزاری کنفرانس ها و همایشهای تشریفاتی غیر ضرور و برنامه های تجملاتی و هزینه بر و پر ریخت و پاش، افتتاح ها و بزرگداشتها و همچنین از سفرهای غیر ضرور داخلی،خارجی با استفاده از بودجه ها و اعتبارات دولتی پرهیز گردد.


5-نظام تخصیص و هزینه کرد بودجه در دولت و سازمانهای تابعه نتیجه گرا و مبتنی بر عملکرد باشد. با این هدف که با اولویت بندی تخصیص بودجه و اعتبارات دولتی دستگاههایی که بودجه را صرف انجام رساندن کارهای مشخص می نمایند در اولویت باشند..


6-شرایط و محدودیتهای زمان تحریم فرصت بسیار مناسبی  برای افزایش بهره وری و استفاده درست و اصولی از منابع و امکانات  را فراهم می سازد.

لازمست در همه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، کمیته ای ویژه افزایش بهره وری با استفاده از مسئولین و مدیران ذیربط تشکیل و به بررسی راهکارها و اتخاذ روش های ارتقای بهره وری با جلب مشارکت کارکنان و استفاده از مشاورین ذیصلاح بپردازد. مصوبات این کمیته با ابلاغ بالاترین مقام اجرایی لازم است با جدیت پیگیری و اقدام شود. همین اقدام لازم است در بنگاه های خصوصی ،واحدهای صنعتی و تولیدی نیز متناسب با شرایط خودشان دنبال شود تا بتوانند با استفاده از دانش فنی کارکنان و مشاوران نسبت به کاهش هزینه ها و افزایش ستانده و ارزش افزوده واحد خود اقدام نمایند.


7-مبارزه و مقابله قاطع با رفتارها و اقدامات غیر قانونی یا هر گونه سوء استفاده از موقعیت شغلی و برخورد همه جانبه با فساد، رشوه، ارتشاء، اختلاس، احتکار و کارشکنی در انجام وظایف قانونی از انتظارات به حق و حداقلی در شرایط تحریم و کمبودهای اقتصادی است. باید توجه داشت که به طور طبیعی در شرایط کمبود و کنترل توزیع و تعیین سهمیه برای بانک، بودجه و صادرات زمینه تخلف، فساد و سوء استفاده زیاد می باشد. وظیفه دستگاه های مسئول است که با دقت نظر، تدبیر و مدیریت صحیح و سالم به کنترل وضعیت بپردازد تا تبعیض و بی عدالتی گسترش نیابد.


8-محدودیت در رشد توسعه کمی شبکه های صدا و سیما و پرهیز از افزایش برنامه های تولیدی و پخش آنها با توجه به کیفیت و محتوای پایین و نوعاًًً تکراری. برنامه های صدا و سیما و تداوم آنها در شرایط تحریم اصلاً دارای توجیه نیست. به نظر می رسد که شرایط فعلی اولاً باید برای خصوصی سازی و ایجاد شبکه ها یا رسانه های غیر دولتی اقدام شود ثانیا تلاش نمود برنامه های صدا و سیما با جهت گیری استفاده بهینه از منابع، ترویج فرهنگ بهره وری و آموزش های ساده عمومی برای اقشار مختلف جامعه تولید شوند.


9-پرهیز از تصمیمات عجولانه، مقطعی و شتابزده در امور مرتبط با حوزه اقتصاد و مدیریت های صنعتی، تولیدی، مالیات، بانک، بیمه، گمرکات، صادرات، واردات و دیگر موارد مشابه که موجب بی ثباتی در اقدام و تشویش اندیشه تولیدکنندگان و ناامنی در باراز سرمایه و سرمایه گذاری می شود.

 

10-چاپ روزنامه هایی که با اعتبارات و امکانات دولتی آنهم با کیفیت تولید پایین و هزینه های بالا چاپ می شوند مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا در صورتی که ضرورت و اولویت انتشار و چاپ آنها وجود داشت به تولید خود ادامه دهند و بی دلیل به هزینه های عمومی نیافزایند.


در پایان نکته ای که تأکید آن بسیار ضروری است اینکه مدیریت بحران و مدیریت در شرایط بحران هر دو دارای ملاحظات و اصول و قواعد خاص خودش می باشد. باید توجه داشت که اقدامات اجتماعی، اقتصادی همچون ظروف مرتبطه بر هم تاثیرگذارند. لذا در اتخاذ تصمیمات و قبل از هرگونه اقدام جدید باید اصل جامع نگری و نگرش همه جانبه و پازلی مدنظر قرار گیرد. چه بسا یک اقدام که در کوتاه مدت برای یک بخش یا حوزه اثر مثبتی داشته باشد، لیکن در میان مدت نه تنها برای آن بخش هم مفید نیست، بلکه برای بخش های دیگر مضر و بازدارنده است که توجه به فعل و انفعالات متقابل پدیده ها و اقدامات مفید و ضروری می باشد.  



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 10:51 صبح روز چهارشنبه 91 آذر 15