سفارش تبلیغ
صبا ویژن


حال می تواند آینده را خراب کند - شهر خوبان


درباره نویسنده
حال می تواند آینده را خراب کند - شهر خوبان
سید حمید کلانتری
در بهار سال 1335 در همت آباد در 30کیلومتری یزد متولد شدم. حدود سه سالگی از یزد به تهران رفتیم. در آن سالها خیلی ها به دلیل خشک شدن قنات آبادی به تهران و اطراف مهاجرت کردند. دوران ابتدایی در میدان بروجردی زندگی می کردیم.وبعد به خیابان پیروزی و کوکاکولا رفتیم. در فعالیتهای فرهنگی،مذهبی مسجد مسلم ابن عقیل و مسجد حضرت محمد ( ص) که از مساجد فعال تهران و منطقه بودند،تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتم. بعد از دریافت دیپلم ریاضی در انشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) پذیرفته شدم. از همان سال اول جزء جمعی بودم که مجموعه فعالیت های مبارزاتی دانشگاه را برنامه ریزی و هدایت می کرد. در سال 56 ازدواج کردم ، حاصل ازدواج 4 فرزند( 2پسر و 2دختر ) می باشد. خدای مهربان را به خاطر داشتن همسرو فرزندانی خوب و همراه همیشه شاکرم. پس از انقلاب یک سال مدیر دبیرستان آذر شدم و از بهار سال 60 به جهاد سازندگی پیوستم. جهاد درسهای بسیار زیادی در امور مختلف به ویژه برنامه ریزی ، مدیریت کار با مردم به ویژه جامعه شریف روستایی نصیبم ساخت. دوسال و نیم معاون ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ و پس از پایان جنگ به عنوان معاون امور اجتماعی وزارت جهاد و بعد معاون ترویج و مشارکت مردمی انتخاب شدم. پس از 4سال ونیم خدمت در این مسئولیت به دلایلی 4سال از جهاد خارج شدم. 2سال به عنوان مشاور وزیر ارشاد و 2سال هم معاون پژوهشی دبیرخانه شوراهای جوانان. با انتخاب آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور در 2 خرداد 76 دوباره به جهاد برگشتم و به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها مراتع کشور معین شدم. بعد از 4سال به دعوت دوستان و برادران یزدی و با تصویب دولت به عنوان استاندار یزد منصوب شدم. 4سال و 40 روز هم در این مسئولیت که فضای جدیدی از کار و تلاش در عرصه منطقه ای بود، در خدمت همشهریان خوب و عزیز یزدی فعالیت نمودم و فرصتی فراهم شد تا با نیازها ، استعدادها ، امکانات و محدودیت های توسعه استان از نزدیک آشنا شوم. پس از بازگشت به تهران طی دو سال گذشته به صورت تمام وقت و پاره وقت در دبیرخانه مجمع تشخیص ، به عنوان مسئول کمیته مدیریت و نظام اداری مشغول بوده ام و البته در کنار این موضوع در چند موسسه عام المنفعه و غیردولتی و یکی دو شرکت همکاری نموده ام و حال در خدمت شهرخوبان به عنوان کانونی برای اندیشیدن
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
یزد
انتخابات
مناسبت
دیدارها
پیامها
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
دی 88
بهمن 88
اسفند 88
فروردین 89
اردیبهشت 89
خرداد 89
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
آذر 89
آبان 89
مهر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
تیر 90
مرداد 90
مهر 90
شهریور 90
آذر 90
آبان 90
دی 90
خرداد 91
مهر 91
آذر 91
آبان 91
دی 91
بهمن 91
فروردین 92
اسفند 91
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
تیر 93
مرداد 93
اسفند 93
بهمن 93
فروردین 94
شهریور 94
فروردین 95
بهمن 94
اردیبهشت 95
تیر 95
آبان 95
آذر 95
اردیبهشت 96
تیر 96
آذر 96
دی 96
اسفند 96
شهریور 97
خرداد 97
اردیبهشت 98
تیر 98
شهریور 98
دی 98
بهمن 98
مرداد 99
مهر 99
آذر 99
دی 99
بهمن 99
اردیبهشت 0
تیر 0
خرداد 0
مرداد 0
شهریور 0
بهمن 0
دی 0
خرداد 1


لینک دوستان
یزدنا
یزد فردا
یزدآنلاین
سید محمد خاتمی
توان گستر
رستاق
شهرنیکان
بهارنو
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
حال می تواند آینده را خراب کند - شهر خوبان

آمار بازدید
بازدید کل :340757
بازدید امروز : 12
 RSS 

دیدگاهی که بسیاری از آینده پژوهان و صاحبنظران توسعه بر آن باور دارند این است که تصمیمات و اقدامات امروز ما می تواند نسل آینده و نسل های بعد از ما را خراب کند. و البته متقابلاً تدابیر و برنامه های درست و اصولی می تواند آینده زیبایی را برای آنان که خواهند آمد نوید دهد. بگذریم از شرایط امروز ما که بسیاری از اقدامات و اتفاقات نه تنها آینده را نا بسامان می سازد بلکه وضع حال را هم نا امن و ناپایدار می سازد.

چند نمونه از این تصمیمات که با آن مواجه هستیم قابل ذکر است:

عدم رعایت اصل تعادل بین نسبت سرمایه گذاری و پس انداز با مصرف اگر مصرف آنچنان گسترش یابد که سهم سرمایه گذاری را هم ببلعد، آینده دچار رکود خواهد شد. اگر امروز ظرفیت های تولیدی و اقتصادی را گسترش نبخشیم و عرصه های کار و تولید را مهیا نسازیم آینده را با بیکاری و فقر خواهیم ساخت. والبته برای توسعه سرمایه گذاری باید به مقدماتش از جمله امنیت سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار و رقابتی شدن فضای اقتصاد توجه نمود.

اگر امروز به فکر زیر بناها و زیر ساخت های اساسی در کشور نباشیم اگر به اندازه کافی و متناسب با رشد جمعیت، نیازهای نسل آتی را با همه تغییرات و تفاوت هایی که با نسل امروز دارند در نظر نگیریم؛ اگر توسعه و طراحی شهرها و کیفیت ساخت وساز خیابانها و فضاهای عمومی همراه با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی نباشد، فردا شهری امن و آرام برای زندگی نخواهیم داشت. همین طور این نگاه را به سایر زیر ساخت های ارتباطی- جاده ها- خطوط ریلی حمل و نقل- مخابرات- IT   فرودگاه ها- بنادر- سدها و شبکه های آبیاری و انتقال- نیروگاه ها و پالایشگاهها را می توان تعمیم دادکه بی تدبیری در هر حوزه و انجام اقدامات نسنجیده چه تبلیغات مخرّبی را به همراه خواهد داشت.

موضوع محیط زیست که با کمال تأسف در کشورهایی مثل ما دچار غفلت اساسی هم در گذشته، هم زمان حال  بوده و هستیم و بدتر از همه نبود تدابیر روشن و سیاست های مشخص برای برون رفت از بحران است. در حالیکه بسیاری از بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی و مرگ و میرهای فراوانی ناشی از رشد آلودگی ها و آلاینده هاست، آنچه مسلم است دولت های زودگذر چهارساله و هشت ساله اگر پایبند قانون و سیاست های مؤثر بلند مدت در مسائل زیست محیطی نباشند و خود را متعهد به پاسخگویی به جامعه می دانستند شاهد فجایع بزرگی چون نابودی دریاچه ارومیه و پراکنش وسیع ریزگردها و گسترش بیابانهاو... نمی بودیم.

 

آنچه در پایداری ساختمان های ماندگاری چون مساجد و کلیساهای چندصد ساله یا  چند هزار ساله با آثار تاریخی و میراث فرهنگی برجسته و ماندگار در تمدن های مختلف شاهدیم ریشه در فرهنگ، اندیشه و نگاه حاکمان و صاحبان قدرت و ثروت در دوره های گذشته داشته است.

اگر نگاهی به معماری و طراحی بناهایی چون میدان امام اصفهان و مساجد جامع یزد و کرمان پرسپولیس، تاج محل، عجایب هفت گانه جهان و راه ابریشم و کاروانسرهای تاریخی  بیاندازیم حکایت از عظمت اندیشه و بلند نظری و دید وسیع گذشتگان دارد.

داستان آن پیرمرد جوز کار که در واپسین روزهای حیاتش درخت گردو می نشاند را همه شنیده ایم که درپاسخ به سئوالی که از انگیزه‏اش پرسیده بودند جواب داد. دیگران کاشتند ما خوردیم ما بکاریم تا دیگران خوردند. بسیاری از ثروت های علمی و فن آوری که در زندگی دیروز و امروز در معماری، فیزیک نجوم، مهندسی، پزشکی، ارتباطات و... برای بشر سرنوشت ساز بوده اند ناشی از تلاش و سخت کوشی بزرگان علم و دانش در گذشته بوده است که اگر همت و تلاشی بزرگ نمی داشتند با این همه تحول و پیشرفت به ویژه در قرن نوزده و بیست روبرو نمی شدیم.

لسترتارو در کتاب ارزشمند ثروت آفرینانبر این موضوع تأکید دارد که سومین انقلاب صنعتی (انقلاب اطلاعات و ارتباطات) عناصر سازنده هرم ثروت را به ترتیبی جدید از نو می چیند کسی به درستی نمی داند که قاعده بازی چیست؟ برندگان کسانی خواهند بود که ماهیت ثروت را در اقتصاد متکی به دانش، زودتر دریابند.

و حال سئوالی که مسئولین و دست اندر کاران اداره امور کشور باید به آن پاسخ دهند این است که آیا پایه های درستی برای رشد و توسعه کشور گذاشته شده است؟ آیا اهداف بلند مدت و سیاست های کلان در بخش ها و حوزه های مختلف مبتنی بر چشم انداز بیست ساله طراحی شده است؟ آیا نظام و شاخص های تعریف شده علمی برای سنجش میزان دست یابی به اهداف در هر یک از بخش ها و زیر بخش های اقتصادی، اجتماعی تعیین شده است؟ آیا روند توسعه کشور در جهت دستیابی به اقتصادی شکوفا، صنعتی مدرن و پیشرفته متکی به دانش داخلی، نیروی انسانی کارآمد و توانمند، پیشرفت علم و فناوری متناسب با نیازهای واقعی و توجه به زیر ساخت های کیفی و جامع در حرکت است؟ آیا سرمایه اجتماعی، مشارکت، مسئولیت پذیری، شفافیت و اعتماد عمومی رو به رشد است؟ آیا جوانان ما و نخبگان جامعه و ثروت های انسانی کشور امیدوار به آینده هستند؟ و با نشاط به تلاش علمی و کاری حوزه خود مشغولند؟ آیا ارتباطات بین المللی ما در جهت تأمین منافع ملّی کشور، فعال، پرتحرک و روبه رشد است؟آیا فرهنگ عمومی جامعه و ارزش های اخلاقی و دینی در جهت توسعه ایمان ، خداجویی، محبت، نوع دوستی، صداقت و امانت رو به رشد و تعمیق می باشد. و دهها سئوال دیگر که در این راستا قابل طرح می باشد.

اگر پاسخ به سئوالات فوق مثبت نباشد یا در هاله ای از ابهام و اشکال ناشی از ندانم کاری و استفاده از روش های غلط و عدم تولید آمار و تحلیل های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معتبر قراردارد،  باید بدانیم که چنین حالی آینده روشن و درخشانی را به همراه ندارد. برای دست یابی به آینده ای مطلوب باید شرایط حال را به خوبی بشناسیم و درجهت ساختن آن تلاش نمائیم.

برای رسیدن به آینده ای امید بخش باید جامعه امروز را امیدوار سازیم برای الهام بخش شدن در جهان اسلام باید امروز الگویی زیبا و جامع از عملکرد خود ارائه کنیم.

برای دست یابی به رتبه های برتر در منطقه باید چشم انداز را درقالب برنامه های پنج ساله معتبر در کشور اجرایی شود.

و مهم تر از همه برای رسیدن به توسعه ای همه جانبه و ابعادمند باید از روش های حکمرانی شایسته همچون پاسخگویی، نظارت، شفافیت، همبستگی، وحدت و همبستگی ملی و... بهره گیریم.

اما در پایان در حد یک قضاوت و برداشت کلی باید بگویم که متأسفانه در بسیاری از حوزه ها علیرغم وجود استعدادهای طبیعی و انسانی در کشور با پاسخ های مثبتی روبرو نیستیم و از شرایط حداقلی برای بهبود برخوردار نمی باشیم و راه کاری جز بازگشت به قانون، رعایت اخلاق و ارزش ها، توجه به منافع ملّی، از خود گذشتگی، همکاری و همدلی نیست.

در غیر این صورت باید پذیرای روزهایی دشوار باشیم آنگونه که خداوند متعال در آیه12 سوره نحل تأکید می فرماید.

" و خداوند جامعه ای را مثال می زند که مردم آن در امنیت و آسایش زندگی می کردند و روزی آنان از هر سوی به خوبی می رسید، آنگاه نعمت های الهی را کفران نمودند(به درستی و عاقلانه استفاده نکردند) پس خداوند به کیفر ناسپاسی و روشهای نادرستشان به آنان لباس گرسنگی و نا امنی پوشاند"



نویسنده : سید حمید کلانتری » ساعت 6:57 عصر روز دوشنبه 91 دی 18